ROD Pionier w Choszcznie

tel.: 501 937 096

e-mail: choszczno.pionier@gmail.com

Załącznik do uchwały 74/2017 - zasady korzystania z energii elektrycznej w ROD PIONIER

ZASADY korzystania z energii elektrycznej w rodzinnych ogrodach działkowych ROD PIONIER

 

 

ROD PIONIER działając na podstawie § 134 ust. 2 pkt 6 statutu PZD, postanawia:

§ 1

1. Podłączenie do sieci i korzystanie z energii elektrycznej w ROD.

  • 1) korzystanie z energii elektrycznej na działce możliwe jest poprzez podłączenie do sieci ogólnoogrodowej za zgodą zarządu ROD PIONIER
  • podłączenie działki do sieci ogólnoogrodowej może dokonać osoba posiadająca stosowne uprawnienia;
  • 2) energia elektryczna na działce może być wykorzystywana tylko do celów wynikających z charakteru działki określonego w ustawie o ROD i regulaminie ROD, a w szczególności do zagospodarowania i uprawy działki oraz wypoczynku;
  • 3) wykorzystywanie energii elektrycznej do celów innych niż wymienione w pkt 1, a zwłaszcza do celów zarobkowych, stanowi przesłankę do zablokowania dostaw energii przez zarząd ROD i sankcji przewidzianych w ustawie o ROD;
  • 4) rozpoczęcie dostaw energii do działki powinno być poprzedzone przeglądem i akceptacją indywidualnego podłączenia przez elektryka ogrodowego lub zatwierdzonego przez prezesa (zastępcę prezesa) ROD PIONIER po sprawdzeniu jego kwalifikacji.

2. Rozliczenie zużycia energii elektrycznej.

  • 1) rozliczanie energii elektrycznej zużytej przez działkowca następuje wg ceny 1 kWh wynikającej z faktury wystawionej przez zewnętrznego dostawcy energii za dany okres rozliczeniowy;
  • 2) opłaty wnoszone przez działkowców z tytułu korzystania z energii elektrycznej ustalane są na podstawie wskazań indywidualnych podliczników. Podliczniki odczytywane będą przez wyznaczonego przedstawiciela z zarządu ROD PIONIER;
  • 3) działkowiec zobowiązany jest udostępnić osobie upoważnionej przez zarząd ROD odczyt podlicznika, jeżeli znajduje się on na terenie działki lub w altanie;
  • 4) opóźnienie z uiszczeniem opłaty z tytułu zużytej energii albo opłaty energetycznej może stanowić podstawę do zablokowania dostaw energii przez zarząd ROD. Długość opóźnienia stanowiącego przesłankę do odcięcia dostaw energii nie może przekraczać 14 dniu od rozpoczęcia nowego roku kalendarzowego. O zamiarze odcięcia energii elektrycznej z tytułu nieopłacenia należności za jej zużycie zarząd ROD musi powiadomić działkowca na piśmie nie później niż tydzień przed zakończeniem roku kalendarzowego.

3. Za nielegalny pobór energii elektrycznej należy uznać w szczególności:

  • 1) podłączenie się do sieci energetycznej z pominięciem podlicznika;
  • 2) ingerencją w funkcjonowanie podlicznika, która wpływa na wskazanie ilości zużycia energii oraz skrzynkę elektryczną do której podłączony jest działkowiec.

4. Stwierdzenie nielegalnego poboru energii elektrycznej stanowi podstawę do odłączenia energii od działki, zastosowanie sankcji ustawowych oraz dochodzenie od działkowca naprawienie szkody wyrządzonej ogrodowi poprzez zapłatę za zużytą poza opomiarowaniem energię elektryczną.

§ 2

1. Opłata ogrodowa energetyczna jest to corocznie uchwalana przez walne zebranie (na uzasadniony wniosek zarządu ROD), opłata przeznaczona na pokrycie strat powstających w trakcie przesyłu energii wewnątrz ogrodu. Podstawą obliczenia wysokości opłaty energetycznej jest różnica pomiędzy roczną opłatą za dostawę energii przez dostawcę zewnętrznego a środkami wynikającymi z sumowania wszystkich podliczników w ROD.

2. Wysokość opłaty energetycznej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego - strat wynikających z różnic pomiędzy wskazaniami licznika głównego, a sumą wskazań wszystkich podliczników do niego podłączonych. Dane te powinny być podstawą uzasadnienia wniosku zarządu ROD, o którym mowa w ust. 1.

3. Przy ustalaniu opłaty energetycznej należy uwzględnić nadwyżki lub niedobory z poprzedniego roku. W przypadku wystąpienia nadwyżki nie można przeznaczyć jej na cele inne niż obniżenie opłaty energetycznej w roku kolejnym oraz na nakłady na sieć ogólnoogrodową.

4. Opłatę energetyczną wnoszą działkowcy, których działki są podłączone do sieci ogrodowej.

5. Opłata energetyczna nie może być wyliczana proporcjonalnie od zużycia 1kWh oraz wliczana do ceny za 1kWh wynikającej z faktury wystawionej przez dostawcę energii elektrycznej.

§ 3

1. Nadzór i konserwacja sieci ogólnoogrodowej należy do zadań zarządu ROD PIONIERâ.

2. Konserwację sieci ogólnoogrodowej i przyłączanie działek do sieci ogrodowej wykonuje, z upoważnienia (na zlecenie) zarządu ROD, osoba (elektryk) posiadająca do tego uprawnienia wymagane przepisami powszechnie obowiązującymi w tym zakresie. W tym celu zarząd ROD może zaangażować osobę spoza członków PZD w ogrodzie. Osobę (elektryka) może także wskazać działkowiec, którego działka ma zostać podłączona do sieci ogólnoogrodowej. Kopie dokumentów potwierdzających uprawnienia powinny być złożone do zarządu ROD.

3. Do zadań elektryka ogrodowego należy w szczególności dokonywanie bieżących napraw sieci ogólnoogrodowej, nadzór nad jej stanem technicznym i właciwym oznakowaniem.

4. Koszty konserwacji i nadzoru nad siecią ogólnoogrodową oraz energii zużytej na potrzeby ogólnoogrodowe, pokrywane są z opłaty ogrodowej.

§ 4

1. Zarząd ROD może powołać komisję energetyczną i upoważnić ją w szczególności do:

  • 1) sprawdzania prawidłowości podłączeń instalacji elektrycznej na działkach;
  • 2) współpracy z działkowcami w zakresie związanym z korzystaniem z energii elektrycznej;
  • 3) rozwiązywania sporów związanych z wykorzystywaniem energii elektrycznej.

2. W przypadku nie powołania komisji energetycznej, jej funkcje pełnią osoby upoważnione przez zarząd ROD.

§ 5

1. W uzasadnionych przypadkach związanych z koniecznością sprawdzenia prawidłowości podłączeń lub w sytuacji wystąpienia przesłanek świadczących o nieprawidłowościach w korzystaniu z energii elektrycznej przez działkowca, komisja energetyczna może przeprowadzić kontrolę sieci na działce.

2. Kontrola przeprowadzana jest przez komisję energetyczną przy współudziale osoby, o której mowa w § 3 ust. 2.

3. Przedmiotem badania podczas kontroli jest sposób wykorzystania energii, prawidłowość podłączeń, oraz funkcjonowanie i stan podlicznika.

4. W trakcie przeprowadzenia kontroli musi być obecny działkowiec lub inna wskazana przez niego osoba pełnoletnia.

5. Z kontroli, w trakcie której wykryto nieprawidłowości, sporządzany jest protokół‚ podpisywany przez członków komisji energetycznej oraz elektryka i działkowca lub reprezentującą go osobę. Protokół‚ przedstawiany jest zarządowi ROD.

6. W przypadku odmowy złożenia podpisu przez osobę lub osoby wymienione w ust. 5 należy zaznaczyć to w protokole z podaniem przyczyny.

7. Bezpodstawne uniemożliwienie przez działkowca przeprowadzenia kontroli, może być przesłanką do zablokowania dostawy energii elektrycznej do działki.

§ 6

1. Zarząd ROD jest zobowiązany do inicjowania zmian, skierowanych na poprawę stanu sieci pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa jej użytkowników, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie normami oraz uniemożliwienia nielegalnego poboru energii. W uzasadnionych przypadkach zarząd ROD powinien dożyć do wymiany sieci ogólnoogrodowej, a także usytuowania indywidualnych urządzeń pomiarowych (podliczników) w zabezpieczonych skrzynkach, do których dostęp posiada tylko osoba upoważniona przez zarząd ROD.

2. W przypadku tworzenia nowej sieci w ogrodzie, podłączenia nowych użytkowników lub modernizacji sieci, podlicznik powinien zostać umieszczony w skrzynce poza altaną w miejscu dostępnym dla osób zajmujących się nadzorem nad siecią. Skrzynki z podlicznikami mogą znajdować się poza działką, przy alejkach ogrodowych.

3. Nowotworzona sieć ogólnoogrodowa powinna być prowadzona pod ziemią i zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności dotyczącymi norm bezpieczeństwa i przepisów dotyczących prowadzenia inwestycji.

§ 7

1. Podliczniki, na podstawie których dokonywane są rozliczenia z poszczególnymi działkowcami, powinny być zaplombowane oraz zaopatrzone w atest wymagany powszechnie obowiązującymi przepisami.

2. Działkowiec nie może ingerować w funkcjonowanie podlicznika i sieci ogólnoogrodowej. Wszelkie działania w tym zakresie są możliwe jedynie za zgodą osób odpowiedzialnych za nadzór nad siecią ogólnoogrodową.

§ 8

1. Działkowiec ponosi rzeczywiste koszty:

  • 1) ponownego podłączenia energii elektrycznej do działki wyłączonej z winy użytkownika;
  • 2) ponownego zaplombowania podlicznika rozplombowanego przez użytkownika;
  • 3) likwidacji uszkodzeń urządzeń spowodowanych przez użytkownika działki.

§ 9

1. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności związanych ze złym stanem technicznym sieci, niemożliwością zapobieżenia kradzieżom prądu, bezpieczeństwem ogrodu, zarząd ROD może podjąć decyzję o czasowym wyłączeniu energii elektrycznej w ogrodzie w okresie jesienno - zimowym. Uchwała w tej sprawie powinna być szczegółowo uzasadniona.

2. Walne zebranie może w drodze uchwały zobowiązać zarząd ROD do wyłączenia energii elektrycznej w ogrodzie w okresie jesienno -  zimowym.

3. Informacja o terminie wyłączenia energii elektrycznej w ogrodzie powinna być podana do wiadomości działkowców (ogłoszenie na tablicach ogrodowych) z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem.

 

Podstawa: Uchwała Nr 285/2015 Prezydium KR PZD z dnia 5 listopada 2015 r.

                  Uchwała nr 74/17 ROD PIONIER z dnia 25 maja 2017r

 

CookiesAccept

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem